Jelang Kiamat, Al-Qur’an Akan Diangkat, Dibuktikan dengan Hilangnya Beberapa Ayat dalam Al-Qur’an di Perak Ini - Radar Islam
loading...

Jelang Kiamat, Al-Qur’an Akan Diangkat, Dibuktikan dengan Hilangnya Beberapa Ayat dalam Al-Qur’an di Perak Ini

Radarislam.com ~ Salah satu tanda datangnya kiamat adalah Al-Qur'an. Kitab suci ini berangsur akan hilang dari peredaran karena jarang dibaca oleh umat Muslim. Namun peristiwa aneh terjadi pada hilangnya naskah Al-Qur'an di Masjid Hijau Kampung Kedah Malaysia.

Seorang naib kadi Pejabat Agama Islam Parit Buntar pada Mohamad Khori Junus tidak menyangka dua lembar ayat suci al-Quran milik Masjid Hijau Kampung Kedah lenyap seketika sewaktu hendak dibacanya di waktu siang. Pada pukul 11.05, Mohammad Khori menunaikan sholat sunat di masjid dan hendak membaca Surah Al-Waqi’ah sembari menunggu kehadiran pasangan pengantin untuk dijalankan upacara akad nikah di masjid tersebut

Kemudian, ia segera mengambil kitab suci yang diletakkan di bagian mimbar masjid dan betapa terkejut ia mendapati sebagian besar ayat Surah Ar-Rahman dan beberapa ayat Surah Al-Waqi’ah yang ingin dibaca ‘hilang’ ketika dibuka

“Saya sangat terkejut dan langsung memberi tahu perkara ini kepada imam masjid yang kebetulan turut berada di situ menjadi saksi nikah. Beliau (imam masjid) tidak pernah melihat sebelumnya ada Al-Qur'an yang dalam kondisi tidak sempurna di masjid tersebut. Lalu beliau meminta saya menginfokan kejadian itu kepada Jabatan Agama Islam Negeri Perak (Jaipk),” katanya.

Mohamad Khori mengungkapkan dari hasil.pemeriksaannya, ia mendapati sebagian ayat dari Surah Ar-Rahman yang hilang bermula ayat 41 hingga ayat 78, sedangkan ayat pertama sampai 16 Surah Al-Waqi’ah pun turut raib.

Menurutnya, awalnya menganggap mungkin kesalahan pencetakan pada naskah Al-Qur'an terbitan Resam Uthmani yang merupakan cetakan keempat pada sembilan tahun lalu.

“Namun, apabila memikirkan proses pencetakan Al-Qur'an perlu melalui prosedur amat ketat oleh panel pemeriksaan dilantik Jabatan Kemajuan islam Malaysia (Jakim), saya berkesimpula  ayat al-Quran yang hilang itu mungkin merupakan satu peringatan kepada umat Islam,” katanya.

Lebih mengejutkan, Mohamad Khori memaparkan intisari dari ayat al-Quran hilang terutama ayat-ayat awal dalam Surah Al-Waqi’ah menceritakan tentang kejadian-kejadian besar pada hari kiamat.

“Saat ini, amalan membaca al-Quran dalam kalangan umat Islam di negara ini dilihat semakin berkurangan terutama dalam kalangan golongan muda. Saya berharap penemuan ini tidak disalah tafsir, sebaliknya dijadikan iktibar dan pedoman buat diri saya dan seluruh umat Islam untuk kembali taat kepada perintah Allah SWT dan Rasulnya,” ujarnya.

Baca Juga:

Sebagai sesama muslim, Mohamad Khori mengingatkan umat Islam supaya kembali menggiatkan bacaan Al-Qur'an setiap harinya. Apakah ini memang petanda kiamat yang diperlihatkan Allah kepada umat manusia? [Radarislam/ Ip]

Loading...
Sukai Artikel ini

Share This !

Loading...
loading...